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オペラ「カラ兄」の評判(その7)

 オペラ「カラマーゾフの兄弟」の批評の第7弾。前回、前々回に引き続き、2月1日、ロンドンのバービカン・ホールで演奏会形式で行われた公演についてであるが、今回は『The Telegraph』)に掲載されたものである。記事末尾の「カラマーゾフの兄弟」に関する部分を拙訳で紹介する。

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フョードル役のニコライ・ガシエフ(写真は、Intermezzoより)

バービカンでのマリインスキー・オペラ――マエストロの一座は最高の状態

 ワレリー・ゲルギエフの指揮の下でマリインスキー・オペラの3晩にわたるバービカン公演には、「スペードの女王」、「デーモン」、および「カラマーゾフの兄弟」が含まれていた。

ルパート・クリスチャンセン

2009年2月2日

《中略》

 1950年生まれのアレグザンドル・スメルコフは、私にとっては初めてきくロシア人の作曲家だ。去年の7月に初演したドストエフスキーのカラマーゾフの兄弟に基づく彼のオペラは衝撃的に風変わりなものだ。 引用はベートーベンからショスタコヴィッチまで、あらゆる作曲家からのものが詰めこまれている。挑戦的な調性で、後期ソ連のスタイルにおいてリリカルで理解可能であり、たくさんの感情的なエネルギーとあざやかな荘厳さをみせた。このオペラが舞台上でうまくいくのかどうかに興味がある。というのは、今回の(演奏会)形式では、物語として支離滅裂に思えたからである。 ゲルギエフとマリインスキーは誇りをもってこれを演じた。今回の引越し公演は、幸いにも、カンパニーが一貫して最高の状態にあることを示した。
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中央:台本のユーリー・ディミトリン、右:作曲家のアレクサンドル・スメルコフ(写真は、Intermezzoより)



 演奏会形式での「カラマーゾフの兄弟」の再現には限界がある。引越公演では難しいだろうが、舞台をフルにつかった完全なオペラ形式で再評価されることを期待したい。

JUGEMテーマ:音楽

Telegraph

The Mariinsky Opera at the Barbican: maestro's forces on top form

The Mariinsky Opera's three-evening Barbican residency under Valery Gergiev included The Queen of Spades, The Demon and The Brothers Karamazov.
 
By Rupert Christiansen

Last Updated: 4:35PM GMT 02 Feb 2009

Under its inexhaustible maestro Valery Gergiev, the Mariinsky Opera's three-evening Barbican residency got off to a wonderful start with a stupendous performance of Tchaikovsky's masterpiece The Queen of Spades ? a work that increases in artistic stature every time I experience it.

Vladimir Galusin is a tenor whose form is wildly variable, but his angry wounded bear of a Herman, sinking inexorably into insanity, was magnificently sung and dramatically electrifying: perhaps the best I have ever heard. Every bit his match was Larissa Diadkova, grumpily imperious yet pathetically vulnerable as the elderly Countess. Their creepy bedroom encounter had my hair standing on end.

The strengths of the Mariinsky's resident ensemble was evident in the casting of Tomsky (Edem Umerov), Yeletsky (Alexei Markov) and Polina (Kristina Kapustinskaya). Natalia Timchenko's Lisa was affecting but tremulous. Gergiev conducted his fabulous orchestra like a man possessed, and the chorus was particularly stunning in the closing scene. An unforgettable occasion, rightly hailed with delirious enthusiasm.

After such glory, Anton Rubinstein's The Demon could only come as something of an anti-climax, albeit a very noisy one. First performed in 1875, this Miltonic-Byronic tale of a fallen angel who falls in love with a mortal woman resistant to his charms rests on a hectic emotionalism which influenced Tchaikovsky in the composition of Eugene Onegin. Still a popular work in Russia today, it's something worth hearing once, a heady mix of bodice-ripping sentimentality, Slavic bombast and the religiose sublime.

The Mariinsky forces gave it their all, with gorgeously silken playing from the orchestra under Gergiev and potent singing from Yevgeny Nikitin as the Demon (a great Chaliapin role) and Irma Gigolaty as his lady love. But there's a lot of hot air in the score, and the big scenes at the ends of Acts Two and Three are interminable.

Alexander Smelkov, born in 1950, is a Russian composer new to me. His opera based on Dostoevsky's The Brothers Karamazov, premiered last July, is a striking oddity. Stuffed with quotes from everyone from Beethoven to Shostakovich, defiantly tonal, lyrical and "accessible" in a late Soviet style, it radiated plenty of emotional energy and a degree of flamboyant grandeur. I'd be interested to see whether it works on stage ? in this format, it seemed narratively incoherent. Gergiev and the Mariinsky did it proud: this visit happily showed the company on top form throughout.

まいじょ * オペラ * 23:18 * comments(0) * trackbacks(0)

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